teams met problemen

Teams met problemen

Je hebt een team met een probleem. Of misschien zelfs met meerdere problemen.
Wat het ook is, je hebt op meerdere momenten geprobeerd om het op te lossen. Maar het is hardnekkig en blijft steeds terugkomen. Je weet dat er meer in je team zit, maar het komt er nog niet uit. Er moet iets gebeuren! Maar wat? Meer belonen? Of juist harder optreden? Mensen ontslaan? Ben ik onderdeel van het probleem? En wat is eigenlijk mijn eigen aandeel in deze situatie? Hoe los ik het op? Wat is wijsheid? Maak je geen zorgen, wij hebben verstand van teams. En we gaan je helpen.

We vertellen je eerst welke problemen er zijn binnen teams

• Je teamleden hebben onvoldoende vertrouwen in elkaar en/of in de organisatie
• Mensen praten niet met elkaar, maar over elkaar
• Teamleden nemen onvoldoende eigen verantwoordelijkheid
• Mensen voelen zich niet veilig in het team
• Er zit een passief agressief persoon in je team, die saboteert
• Het team heeft onderlinge conflicten op waardenniveau
• De afdeling heeft een slechte reputatie
• Er is sprake van onderlinge strijd in je team
• Teamleden voelen zich niet serieus genomen
• Je twijfelt al een tijdje of je mensen moet gaan ontslaan
• Het team communiceert niet met elkaar
• Teamleden zitten in de concurrentie met elkaar, er is te veel haantjesgedrag!
• Je ziet dat mensen stoppen met investeren en op de automatische piloot gaan
• De mentaliteit van het team is ieder voor zich
• Prestaties blijven onder de maat & doelen worden niet gehaald
• Het team ervaart te veel stress en werkdruk

Elk team is anders en elke probleem vraagt weer een specifieke aanpak. Wij zijn gespecialiseerd in het helpen van teams met problemen. Zet ons in en wij zorgen ervoor dat het weer gaat lopen. Zo wordt het werk voor iedereen leuker en dat merk je ook terug in de resultaten!

Benieuwd naar onze aanpak bij teams met problemen?

Elk team vraagt een andere aanpak als het gaat om problemen. We leveren daarom altijd maatwerk. Om toch een beeld te schetsen van hoe een aanpak gaat beschrijven we hieronder puntsgewijs een voorbeeld programma. (korte versie)
  
- We bouwen eerst aan het vertrouwen met de teamleden
- In bewegen kun je jezelf niet verstoppen, daarom doen we teamoefeningen om gedrag te observeren
- De teamrollen van Belbin maakt ieders talent zichtbaar, zo ontstaat begrip onderling en wordt gedrag
  bespreekbaar gemaakt
- Richting de pijn! We gaan zorgvuldig en doortastend alle pijnpunten in kaart brengen
- We zorgen dat iedereen zich gehoord en gezien voelt en we houden iedereen in hun waarde!
- De kernwaarden en normen van het team duiden, waar staan jullie voor en welke gedrag hoort daarbij
- Formuleren wat je in de toekomst niet meer gaat doen! Daar nemen we afscheid van
- Een begin maken met feedback geven en ontvangen

Is de korte versie te beknopt?

Lees hier de uitgebreidere versie.
Een teamtraining is altijd maatwerk, hieronder beschrijven we in grote lijn een voorbeeld programma.
Het begint bij winnen van het vertrouwen van de deelnemers. Mensen laten zich niet zomaar iets vertellen door een vreemde. De psychologische veiligheid moet eerst gewaarborgd worden en onze deskundigheid opgebouwd. We gaan eerst aan de slag met uitdagende teamoefeningen zodat wij kunnen observeren en de groepspatronen helder in beeld krijgen.
Na twee uitdagende teamoefeningen hebben wij voldoende materiaal om iets te zeggen over het team. De deelnemers hebben inmiddels gemerkt dat het werken met ons leuk is en wij een betrouwbare partij zijn. Na dit onderdeel gaan we het persoonlijker maken via de teamrollen van Belbin. Deze persoonlijkheidstest geeft inzicht in elkaars talent en verklaart gedrag. Er zit geen oordeel in deze test en is daarom een veilige keuze bij probleemteams. Door deze test te doen, neemt de veiligheid verder toe en kan de stap gemaakt worden naar ‘de pijn’. Vervolgens gaan we zorgvuldig en doortastend alle pijnpunten in kaart brengen zodat iedereen zich gehoord en gezien voelt. Dit is vaak een intensieve fase in het proces waarbij emoties loskomen. Emoties mogen er zijn, maar iedereen wordt heel gehouden. Gedrag mag afgekeurd worden, de persoon niet.
Om richting te geven aan het team gaan we aan de slag met de kernwaarden en normen. Zo komt het team erachter waar ze voor staan en welke gedrag van eenieder wordt verwacht. Als je weet hoe je het wel wil hebben, is het gemakkelijk formuleren wat je in de toekomst niet meer wil zien! Dat formuleren we om er gezamenlijk afscheid van te nemen. Tot slot kan er nog een begin gemaakt worden met het vergroten van de uitspreek cultuur. Want feedback geven & ontvangen hebben grote invloed op de kwaliteit van je dienstverlening en het succes van je team.

Waarom voor ons kiezen?

Wij zijn een deskundige partij die je kunt vertrouwen. Wij komen altijd al onze afspraken na en zijn transparant. We gaan zorgvuldig met menselijk kapitaal om en zijn tegelijkertijd doortastend genoeg om te kunnen concluderen dat iemand uit het team moet worden gezet.
Wil jij vrij zijn van de problemen die in je team spelen? Vul dan je contactgegevens in en we bellen je terug.