Sinds november 2016 is Doe Het Zelf Teamtraining gelanceerd. Bij ons staat eigenaarschap en zelforganiserende teams centraal. Maar wat is eigenaarschap precies? En waarom is het zo belangrijk? We vertellen je hier graag meer over.

‘Ik begrijp er niks van, mijn medewerkers presteren het steeds om de meest voor de hand liggende zaken te laten liggen. Telkens moet ik ze weer vertellen dat ze de apparaten klaar moeten zetten voor de volgende dag! Terwijl ze dondersgoed weten dat het moet gebeuren. Die afwachtende houding, het niet mee denken, daar ben ik klaar mee..’
Voor ons een klassiek voorbeeld vanuit de praktijk.

Een gebrek aan Eigenaarschap!
Eigenaarschap is vrij eenvoudig te definiëren als de mate waarin iemand voelt dat iets van hem/haar is. Dat ‘iets‘ kan van alles zijn: een idee, product of dienst.
Wij zijn ervan overtuigd dat als deze medewerker een sterke binding met het bedrijf voelde, deze mee zal denken en als vanzelfsprekend zorg zal dragen voor het klaar zetten van de apparaten.

Bij Ricardo Semler in zijn Braziliaanse bedrijf gaat dit heel anders. Daar is de betrokkenheid groot. Semler is de geestelijk vader van zelforganiserende teams. In de jaren tachtig nam hij Semco over van zijn vader en ontsloeg op de eerste dag 60% van alle topmanagers. Hij voerde een radicale manier van werken in en boekte winst. Een heleboel winst. Semco had een jaarlijkse omzet van $ 4 miljoen in 1982 tot $ 212 miljoen in 2003.
Hij voerde een nieuwe manier van werken in waarbij de medewerkers het voor het zeggen kregen. Ze werden betrokken bij belangrijke beslissingen en kregen inzicht in alle bedrijfsinformatie. Zo werft en beoordeelt het personeel zelf de managers, heeft veel inspraak in bedrijfsvoering en deelt in de winst. Semler gelooft in de kracht van kleine teams, transparantie (ook over salarissen) en vertrouwen.

Hoe creëer ik dan eigenaarschap in mijn bedrijf?
De eigenaar in ons voorbeeld zou graag een hapklare manier aangereikt krijgen om eigenaarschap te creëren bij zijn medewerkers. Maar eigenaarschap kan je niet forceren. Het is een abstract begrip dat vanuit vrijheid ontstaat. Je kunt als bedrijf er wel voor zorgen dat de voorwaarden er zijn om eigenaarschap te laten ontstaan. Wij van DHZT zijn ervan overtuigd dat dit bereikt kan worden door verantwoordelijkheden te geven aan je mensen en de controle grotendeels los te laten.

INGREDIËNTEN VOOR EIGENAARSCHAP:

1. Werknemers moeten het nut zien.
2. Laat hen zelf het plan bedenken en ook uit voeren.
3. Geef de werknemers de regie over de werkzaamheden.
4. Controleer niet, maar ondersteun en luister naar je werknemers.
5. Laat hen samen werken aan het gezamenlijke doel.
6. Zorg voor ruimte en veiligheid om zaken bespreekbaar te maken.

Ricado Semler: “70 procent van alle veranderingen die mislukken hebben te maken heeft met rekenschap, verantwoordelijkheid, eigenaarschap en co-creatie.”

CONCLUSIE
Als je mensen binnen je organisatie de ruimte geeft om initiatieven te nemen en verantwoordelijk te zijn voor belangrijke zaken kan eigenaarschap ontstaan. Bij onze teamtrainingen kunnen medewerkers op een leuke manier eigenaarschap ervaren doordat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen proces. Ze leren op een leuke manier uitdagingen aan te gaan en problemen zelfstandig op te lossen. Eigenaarschap maakt gelukkigere werknemers en geeft betere prestaties.

eigenaarschap