Hoe werkt vertrouwen binnen teams?

Hoe werkt vertrouwen binnen teams?

“Hoe is het met jullie als team? vroegen we na de kennismaking. We waren op bezoek bij een team wat niet goed liep en de eigenaar van het bedrijf vroeg ons om hulp. Door de stilte die na de vraag bij het team volgde, werd al snel duidelijk dat ze nog niet klaar waren om in contact te komen over de problemen die er speelden. We besloten een aantal teamoefeningen te doen om zo de groep te kunnen observeren. Tot onze verbazing zagen we tijdens deze oefeningen dat het team in de uitvoering heel sterk was. Bij het verhogen van de tijdsdruk merkten wij dat ze elkaar niet durfden aan te spreken op de fouten die er werden gemaakt. Iets dat nodig is om de uitvoering van de oefening te verbeteren. Het uitspreken van feedback vonden ze dus te spannend. Dit vraagt vertrouwen.”

Bovenstaand voorbeeld heeft alles met vertrouwen binnen teams te maken. In dit artikel gaan we je daar meer over vertellen. En misschien nog wel belangrijker: we geven je handige tips. 

Wat is vertrouwen?

Dikke van Dale schrijft het volgende over ‘vertrouwen’:

Vertrouwen = met zekerheid hopen.

Omdat het woord ‘hopen’ ook multi-interpretabel kan zijn, voor de volledigheid ook de definitie van ‘hoop’ volgens de

Dikke van Dale:

Hoop = een zekere mate van verwachting (van iets goeds).

Wat doet vertrouwen voor je team?

Het is volgens ons een belangrijke voorwaarde voor samenwerking. Het is de olie in de motor die de machine laat draaien. Het geeft psychologische veiligheid binnen elke groep, dus ook in jouw organisatie of team.

Vertrouwen heeft alles te maken met je veilig voelen. Als mensen zich veilig voelen durven ze fouten te maken en dat maakt experimenteren mogelijk. Experimenteren is nodig om voorruitgang te boeken.

Bij voldoende vertrouwen ontstaat er ook ruimte voor humor, en om feedback te geven. Vertrouwen zorgt ervoor dat je een conflict durft aan te gaan met de wetenschap dat het uiteindelijk goed gaat komen. Daardoor wordt de dagelijkse gang van zaken bespreekbaar.
Het haalt de controlebehoefte weg, omdat collega’s weten dat het goed komt. Weerstand bij mensen ontstaat als vertrouwen er niet meer is, mensen verliezen dan de bereidheid om samen te werken.

Wat als het er niet is?

Vertrouwen lijkt iets ontastbaars, maar als het er niet is dan merk je dat snel.
Bij het ontbreken van vertrouwen uit zich dit in teams door het niet uitspreken van problemen en een slechte sfeer. Daarnaast zie je dat veel mensen geneigd zijn om in de ‘stand-by’ modus te gaan, te roddelen, weinig te produceren en presteren. De invloed van het ontbreken van vertrouwen in teams is lastig te meten, maar de totale schade voor een bedrijf kan snel oplopen.

Binnen teams wordt er alleen gepraat over vertrouwen als het er niet (meer) is. Covey (2006) concludeert dat ‘niets zo snel is als vertrouwen’. Hij legt een heel duidelijke link tussen vertrouwen, snelheid en kosten:

↓ Vertrouwen = ↓ Snelheid ↑ Kosten (Zijn vertrouwen en snelheid laag, dan zijn de kosten hoog)

↑ Vertrouwen = ↑ Snelheid ↓ Kosten (Zijn vertrouwen en snelheid hoog, dan zijn de kosten laag)

Stephen M.R. Covey verteld in zijn artikel ‘The Speed of Trust: The One Thing that Changes Everything. (2006).’ over een voorbeeld van een grote fusie. Die tot stand is gekomen door middel van een handdruk van 2 directeuren die besloten elkaar te vertrouwen. Geen ellenlange due diligence en andere juridische haarkloverijen, maar een simpele handdruk. De gemiddelde fusie neemt volgens Covey 9 maanden in beslag, deze duurde 29 dagen. En was succesvol.

14 tips om vertrouwen in je team te verbeteren

Zorg dat het team elkaar goed kent
Dit basiselement wordt vaak over het hoofd gezien. Als je elkaar goed kent dan weet je wat je aan elkaar hebt. Wat iemand beweegt en wat ie wel of niet goed kan.

Transparantie
Wees echt en oprecht. Houdt geen informatie achter en werk niet met verborgen agenda’s. Zorg ervoor dat je zegt wat je doet en doet wat je zegt. Bij voorkeur op een manier waarbij mensen kunnen achterhalen of het klopt wat je doet.

Zorg dat mensen betrokken blijven
Geef ze verantwoordelijkheid en inspraak in de manier van werken en de dagelijkse taken.

Zorg dat iedereen zich gehoord en gezien voelt
Als we iets geleerd hebben is dat het belangrijk is in teams, dat mensen zich gehoord en gezien voelen. Veel problemen binnen teams kunnen hiermee voorkomen worden.

Spreek mensen aan op gedrag
De kwaliteit van je dienstverlening en het succes van je team gaan hand in hand met het durven geven van feedback.

Creëer duidelijkheid
Zorg dat de taak rolverdeling helder is, zodat iedereen weet wat er van hen verwacht wordt.

Vermijd de vinger wijs cultuur
Modelleer het af leggen van verantwoording op de juiste manier. Geef daarin het goede voorbeeld en leer je team hoe om te gaan met verantwoordelijkheid.

Geef vertrouwen
Geef vertrouwen in overvloed aan mensen die het al verdiend hebben. Geef voorwaardelijk vertrouwen aan de mensen die het nog aan het verdienen zijn.

Wees eerlijk en oprecht
Vertel de waarheid. Wees integer.

Daag je mensen voldoende uit
Voorkom de bore-out door oog te houden voor werknemersgeluk. Zoek naar manieren om hen te prikkelen en te ontwikkelen.

Onderken de realiteit
Erken dat zaken zijn zoals ze zijn. Sla de echte problemen niet in de wind. Maak het niet mooier dan het in werkelijkheid is.

Praat conflicten uit
Als je geen (onderliggende) saboterende processen in je team wilt dan moet je ‘de koe bij de horens te vatten’.

Maak het werken leuker
Gebruik humor, geef een beloning in de vorm van teamuitje of maak de taken op zichzelf leuker. Zoek naar mogelijkheden om meer plezier en positiviteit in het werk te brengen. Die kleine dingen helpen.

Train je team
Proces overstijgend kijken naar de situatie als je er zelf middenin zit is voor vele een uitdaging.  Daarbij heeft iedereen ook altijd z’n blinde vlekken. Wij van Doe Het Zelf teamtraining zijn gespecialiseerd in teamoptimalisatie. Op doortastende wijze gaan we met de talenten en drijfveren van je team aan de slag om zo een optimale samenwerking te realiseren.

Conclusie

Vertrouwen is het belangrijkste thema binnen teams. Het is de voorwaarde die mensen nodig hebben voor samenwerking. Het succes van je team is sterk afhankelijk van het vertrouwen dat je teamleden ervaren. Ben jij ervan overtuigd dat het vertrouwen in je team beter kan? Er meer uit gehaald kan worden dan op dit moment gebeurd? Schakel dan DHZT in om die stap te gaan maken.